کد مطلب:174863 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:400

دعای ختم قرآن
و كان من دعائه علیه السلام عند ختم القران



1-اللهم انك اعنتنی علی ختم كتابك الذی انزلته نورا، وجعلته مهیمنا علی كل كتاب انزلته، و فضلته علی كل حدیث قصصته



بار خدایا تو مرا بر ختم (خواندن از آغاز تا انجام) كتاب خودیاری نمودی (توفیق دادی) همان كتابی كه آنرا نور و روشنائی فرستادی (كه بوسیله آن گمراهی و رستگاری و حلال و حرام آشكار گردیده، اشاره بفرمایش خدای تعالی «س 4 ی 174»: وانزلنا الیكم نورا مبینا یعنی و بسوی شما نوری آشكار و تابان «قرآن » فرستادیم) و بر هر كتابیكه (به پیغمبران گذشته) نازل كردی گواه گردانیدی (تا بدرستی آن گواهی دهد، اشاره بقول خدای تعالی «س 5 ی 48»:



و انزلنا الیك الكتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الكتاب و مهیمنا علیه یعنی ما بر تو كتاب «قرآن شریف » را بحق وراستی فرستادیم كه كتابهائی را كه در برابر آنست تصدیق نموده وبر «راستی و درستی » آنها گواه است) و بر هر حدیث و سخنی كه فرموده ای برتری داده ای (چون در آن اخبار امتهای گذشته و اخبارآینده و آنچه را كه بندگان تا روز یامت بآن نیازمندند بپاكیزه ترین لفظ در نیكوترین نظم و ترتیب بیان شده است، اشاره بقول خدای تعالی «س 39 ی 23»: الله نزل احسن الحدیث كتابا متشابها یعنی خدا نیكوترین حدیث و سخن را فرستاد كه آن كتابی است كه «آیاتش در كمال فصاحت و اعجاز» شبیه و مانند یكدیگر است)



2-و فرقانا فرقت به بین حلالك و حرامك، و قرانا اعربت به عن شرائع احكامك، و كتابا فصلته لعبادك تفصیلا، ووحیا انزلته علی نبیك محمد صلواتك علیه واله - تنزیلا



2-و آنرا فرقان و جدا كننده (بین حق و باطل) گردانیده ای كه بوسیله آن حلال و حرام خود را از هم جدا كرده ای، و قرآن وخوانده شده ای كه بآن راههای احكامت را هویدا ساخته ای، وكتاب و نوشته شده ای كه آنرا برای بندگانت تفصیل و شرح داده ای(:بعضی در واجبات، محرمات، مستحبات، مكروهات و مباحات،و برخی در عقوبات، اخلاق، آداب و مواعظ، و پاره ای در اخبارگذشته و آینده و درباره بهشت و بهشتیان و دوزخ و دوزخیان ومانند آن) و وحیی كه آنرا بر پیغمبرت محمد رحمتها و درودهای تو بر او و بر آل او باد فرستاده ای



3-و جعلته نورا نهتدی من ظلم الضلالة و الجهالة باتباعه، و شفاء لمن انصت بفهم التصدیق الی استماعه،و میزان قسط لا یحیف عن الحق لسانه، و نور هدی لایطفا عن الشاهدین برهانه، و علم نجاة لایضل من ام قصدسنته، و لاتنال ایدی الهلكات من تعلق بعروة عصمته



3-و آنرا نور روشنائی گردانیدی كه ما بپیروی از آن از تاریكیهای گمراهی (شرك، كفر، شك و نفاق) و نادانی (معاصی و شبهات) راه می یابیم، و شفاء و بهبودی (بیماریها مانند نادانی بحق و نگرویدن بخدا و رسول و دوروئی) برای كسیكه فهمیدن آنرا از روی تصدیق و باور نمودن (نه از روی تكذیب و انكار) خواسته، و برای شنیدنش خاموش گشته، و ترازوی عدل كه زبانه اش (آنچه میان شاهین ترازو است) از حق و درستی برنمیگردد، و نور هدایت وراهنمائی كه حجت و دلیل آن از گواهان (برای خدا به توحید ویگانگی او و برای انبیاء بتصدیق آنها) خاموش نمیشود (زیرا قرآن بزرگترین برهان و دلیل ایشان است بر آن) و نشانه نجات و رهائی(از بدبختیها) كه هر كس قصد طریقه و روش آن كند گمراه نمیگردد، و بهر كه خود را بدستاویز عصمت و نگهداری آن بیاویزد و مهالك و تباهیها (بدبختیها و گرفتاریهای دنیا و آخرت)دست نیابد.



4-اللهم فاذ افدتنا المعونة علی تلاوته، و سهلت جواسی السنتنا بحسن عبارته، فاجعلنا ممن یرعاه حق رعایته، ویدین لك باعتقاد التسلیم لمحكم ایاته، و یفزع الی الاقرار بمتشابهه، و موضحات بیناته



4-بار خدایا چون ما را بر خواندن قرآن كمك عطا كردی، وسختی (فصیح نبودن) زبانهای ما را به نیكویی عبارت و بیان آن آسان گردانیدی، پس ما را از كسانی قرار ده كه آنرا چنانكه شایسته حفظ و نگهداری آنست نگاه میدارند (بدستورهای آن عمل میكنند) و ترا اطاعت مینمایند باعتقاد و باور داشتن تسلیم و گردن نهادن در برابر آیات محكمه آن (آیاتیكه معنی آن بی احتمال آشكاراست) و به اعتراف به متشابه (آیاتیكه معنی آن آشكار نیست) ودلیلهای روشن آن پناه ببرند (ایمان میآورند)



5-اللهم انك انزلته علی نبیك محمد - صلی الله علیه واله مجملا، و الهمته علم عجائبه مكملا، و ورثتنا علمه مفسرا، و فضلتنا علی من جهل علمه، و قویتنا علیه لترفعنافوق من لم یطق حمله



5-بار خدایا تو قرآن را بر پیغمبرت محمد - خدا بر او و آل اودرود فرستد بطور اجمال (بی تفصیل و شرح) فرستادی و دانش بشگفتیها (رازها)ی آنرا بطور كامل بآنحضرت الهام نمودی، و علم و دانش بآنرا با تفسیر و توضیح بما (آل محمد علیهم السلام)میراث دادی (انتقال نمودی) و ما را بر كسی (همه امت) كه بعلم آن نادان است برتری بخشیدی، و بر (فهم ظاهر و باطن و اطلاع باسرار و عجائب و اصطلاح و عمل بمقتضای) آن توانائی دادی تابر كسیكه طاقت زیر بار رفتن آنرا نداشت (نمیتوانست معنی آنرادریابد) شرافت و بزرگی دهی (سید جلیل علی ابن طاووس -رحمة الله فرموده: شایسته است فرمایش امام علیه السلام: وررثتناعلمه و فصلتنا و مانند آن بالفاظی كه مناسب حال خواننده دعااست عوض شود، مرحوم سید علیخان در شرح صحیفه پس ازنقل كلام سید فرمود: شایسته تر عوض كردن ضمیر است و بس،پس گفته میشود: وورثت اوصیاءه علمه مفسرا، و فضلتهم علی من جهل علمه، و قویتهم علیه لترفعهم فوق)



6-اللهم فكما جعلت قلوبنا له حملة، و عرفتنا برحمتك شرفه و فضله، فصل علی محمدن الخطیب به، و علی آله الخزان له، و اجعلنا ممن یعترف بانه من عندك حتی لایعارضنا الشك فی تصدیقه، و لایختلجنا الزیغ عن قصدطریقه



6-بار خدایا، همچنانكه دلهای ما را نگاهدارندگان قرآن قراردادی، و برحمت خود بزرگی و برتری آنرا بما شناساندی، پس برمحمد كه بآن خطبه خواند و (مردم را) پند داد، و بر آل او گنجینه داران (نگهداران) آن درود فرست، و ما را از كسانی قرار ده كه اعتراف دارند آن از جانب تو است تا در تصدیق و باور نمودن آن شك و دودلی بما روی نیاورد، و لغزشی ما را از راه راستش بازنداشته و جدا نسازد.



7-اللهم صل علی محمد و اله، و اجعلنا ممن یعتصم بحبله، ویاوی من المتشابهات الی حرز معقله، و یسكن فی ظل جناحه، و یهتدی بضوء صباحه، و یقتدی بتبلج اسفاره، و یستصبح بمصباحه، و لایلتمس الهدی فی غیره



7-بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست، و ما را از كسانی قرارده كه بریسمان (یا عهدوپیمان) قرآن چنگ میزنند، و از چیزهائیكه مانند یكدیگرند و بهم اشتباه میشوند (كه حق در آنها از باطل شناخته نگردد) بپناهگاه محكم و استوارش پناه میبرند، و در سایه بال (حمایت و نگهداری) آن آرام گیرند، و بروشنی بامدادش راه مینمایند، چنانكه بروشنی صبح چیزهای پوشیده بتاریكی شب آشكار میشود، همچنین از راهنمائی قرآن بحقائق پنهان شده درتاریكی جهل و نادانی دست مییابند) و بدرخشیدن روشنائی آن اقتدا میكنند (از احكام و دستورهای آن پیروی مینمایند) و ازچراغ آن چراغ میافروزند (بوسیله آن بحقائق و علوم پی میبرند) وهدایت و رستگاری را در غیر آن (بگمان اینكه حق و درست آنست) نمیطلبند (زیرا طلب هدایت در غیر قرآن كفر و گمراهی است، رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرموده: كسیكه هدایت رادر غیر قرآن بطلبد خداوند او را گمراه گرداند).



8-اللهم و كما نصبت به محمدا علما للدلالة علیك، وانهجت باله سبل الرضا الیك، فصل علی محمد و اله، واجعل القران وسیلة لنا الی اشرف منازل الكرامة، و سلمانعرج فیه الی محل السلامة، و سببا نجزی به النجاة فی عرصة القیمة، و ذریعة نقدم بها علی نعیم دار المقامة



8-بار خدایا همچنانكه بوسیله قرآن (كه بزرگترین معجزات است) محمد (صلی الله علیه وآله) را برای دلالت و راهنمائی بر(شناسائی و بی هتمائی) خویش نشانه بر پاداشتی، و بآل او(اوصیاء آنحضرت) راههای رضا و خوشنودی بسوی خود را آشكارساختی، پس بر محمد و آل او درود فرست، و قرآنرا برای مادستاویز رسیدن بگرامیترین منزلهای ارجمند قرار ده، و نردبانیكه برای رسیدن بجایگاه سلامت و بی گزند(بهشت) بر آن بالارویم، وسببی كه بآن رهائی (از عذاب و كیفر) در عرصه و فراخی قیامت راپاداش یابیم، و وسیله ای كه بآن بر نعمت فراوان سرای اقامت وماندن (بهشت) درآئیم.



9-اللهم صل علی محمد و اله، واحطط بالقران عنا ثقل الاوزار، وهب لنا حسن شمائل الابرار، واقف بنا اثارالذین قاموالك به اناء اللیل و اطراف النهار حتی تطهرنامن كل دنس بتطهیره، و تقفوبنا اثار الذین استضاؤابنوره، ولم یلههم الامل عن العمل فیقطعهم بخدع غروره



9-بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست، و بوسیله قرآن بارسنگین گناهان را از ما بیانداز، و خوهای نیكوی نیكوكار آن را بماببخش، و ما را پیرو نشانه ها (راهها)ی كسانی بگردان كه در ساعات شب و بامداد و شام قرآن را برای تو بپاداشتند (در خواندن و عمل بآن كوشش مینمودند) تا بسبب پاك كردن (رفتار طبق اوامر ونواهی و سائر دستورهای) آن ما را از هر چركی (گناهان) پاك نمائی (بیامرزی) و پیروی نشانه های كسانی گردانی كه بروشنائی(راهنمائی) قرآن روشنی (راه رستگاری) جستند، و آرزو (ی طول عمر و جمع مال و مانند آن) آنها را از كار (بندگی) باز نداشته كه بفریبها (جور و واجورها)ی فریبش آنانرا فرا گرفته تباه (بدبخت)گرداند.



10-اللهم صل علی محمد و اله، و اجعل القران لنا فی ظلم اللیالی مونسا، و من نزغات الشیطان و خطرات الوساوس حارسا، و لاقدامنا عن نقلها الی المعاصی حابسا، ولالسنتنا عن الخوض فی الباطل من غیرما افة مخرسا، ولجوارحنا عن اقتراف الاثام زاجرا، و لماطوت الغفلة عنامن تصفح الاعتبار ناشرا، حتی توصل الی قلوبنا فهم عجائبه، وزواجر امثاله التی ضعفت الجبال الرواسی علی صلابتها عن احتماله



10-بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست، و قرآن را برای ما درتاریكیهای شب (كه در آن وحشت و ترس پیش آید) مونس و آشنا،و از تباهكاریهای شیطان (برانگیختن او انسانرا بر آنچه سزاوارنیست) و از دردل گذراندن اندیشه های بد حافظ و نگاهدارنده، وبرای گامهای ما از بردنشان ما را بسوی گناهان، بازدارنده، و برای زبانهامان از فرو رفتن در باطل و نادرستی (دروغ، بیهوده و بیجاسخن گفتن) بی آنكه از مرض و بیماری باشد گنگ كننده، و برای انداممان از بجا آوردن گناهان منع كننده، و برای تامل و اندیشه درعبرت و پند گرفتن (از گرفتاران باعمال و كردار خویش) كه غفلت و فراموشی ما آنرا در هم پیچیده گشاینده گردان تا فهم و دانستن شگفتیها (علوم و مواعظ و حكم) و مثلها و داستانهای منع كننده(از گناهان)



آنرا، كه كوههای استوار با سختی آنها از زیر بار رفتن آن ناتوانند، بدلهای ما برسانی (اشاره بفرمایش خدای تعالی «س 59ی 21»: لو انزلنا هذا القران علی جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیة الله و تلك الامثال نضربها للناس لعلهم یتفكرون یعنی اگراین قرآنرا بر كوهی میفرستادیم میدیدی كه كوه «با بزرگی وسختی » از ترس خدا فروتن و شكافته و از هم ریخته میگشت، واین مثلها را برای مردم میزنیم امیدوار باش كه ایشان تفكر واندیشه نمایند «در این بیان توبیخ و سرزنش است بر سختدلی انسان و فروتنی نكردن او هنگام خواندن قرآن و اندیشه نكردنش برای آنچه در آنست »)



11-اللهم صل علی محمد و اله، و ادم بالقران صلاح ظاهرنا، و احجب به خطرات الوساوس عن صحة ضمائرنا، واغسل به درن قلوبنا و علائق اوزارنا، واجمع به منتشر امورنا، واروبه فی موقف العرض علیك ظماهواجرنا، واكسنابه حلل الامان یوم الفزع الاكبر فی نشورنا



11-بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست، و بوسیله قرآن خیر ونیكی و آراستگی برون ما را ثابت و پابرجا گردان، و در دل گذراندن ا ندیشه های بد را از سلامتی درونهای ما بازدار، و چركی دلهامان (غفلت، نادانی، سختی و مانند آن ها) و علاقه ها و وابستگی گناهانمان را بشوی (از میان ببر) و كارهای پراكنده شده ما رافراهم آور، و در جای صف بستن و بیك رشته درآمدن درپیشگاهت (روز رستاخیز) تشنگی ما را در جاهای بسیاری گرم سیراب نما، و در روز ترس بزرگ (روز قیامت) هنگام زنده شدنمان ما را بجامه های امان و زنهار (از آتش دوزخ) بپوشان



12-اللهم صل علی محمد و اله، واجبر بالقران خلتنا من عدم الاملاق، وسق الینابه رغد العیش و خصب سعة الارزاق، و جنبنا به الضرائب المذمومة و مدانی الاخلاق، واعصمنابه من هوة الكفرو دواعی النفاق حتی یكون لنا فی القیمة الی رضوانك و جنانك قائدا، و لنا فی الدنیا عن سخطك و تعدی حدودك ذائدا، و لما عندك بتحلیل حلاله و تحریم حرامه شاهدا



12-بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست، و بوسیله قرآن فقر وبی چیز ما را بنداشتن احتیاج و نیازمندی اصلاح فرما، و گشایش زندگانی و بسیاری فراخی روزیها را بسوی ما روان گردان، و ما رااز خوهای نكوهیده و اخلاق پست دور نما، و از دره گود كفروچیزهائی كه نفاق و دوروئی را پیش آورد نگاهدار، تا در روزرستاخیز قرآن ما را بسوی خوشنودی و بهشت تو كشاننده، و دردنیا از خشم (دوری رحمت) تو و تجاوز و گذشتن از احكام تو بازدارنده، و برای آنچه در حكم تو است بحلال دانستن حلال آن وحرام شمرده حرام آن گواهی دهنده باشد.



13-اللهم صل علی محمد و اله، و هون بالقران عندالموت علی انفسنا كرب السیاق، و جهد الانین، و ترادف الحشارج اذا بلغت النفوس التراقی، و قیل من راق؟ وتجلی ملك الموت لقبضها من حجب الغیوب، و رماهاعن قوس المنایا باسهم وحشة الفراق، و داف لها من ذعاف الموت كاسا مسمومة المذاق، و دنا منا الی الاخرة رحیل و انطلاق، و صارت الاعمال قلائد فی الاعناق، و كانت القبور هی الماوی الی میقات یوم التلاق



13-بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست، و بوسیله قرآن هنگام(رسیدن) مگر اندوه جان كندن و سختی ناله كردن و پی درپی بودن ناله های وقت جان كندن (یا پی درپی بودن غرغره ها و بشمار افتادن نفسهای در وقت جان سپردن) را بر ما آسان فرما آنگاه كه جانهابچنبرهای گردن رسد (گفته اند: از لطف و توفیق خداوند متعال است ببندگان كه فرشته مرگ را در گرفتن جانها امر فرموده ازانگشتهای پا شروع نماید آنگاه تدریجا و كم كم ببالا آید تا بسینه وگلو رسد برای اینكه بنده در اینمدت بتواند از روی دل بخدا روآورد و وصیت و توبه نماید پیش از آنكه عالم دیگر را بچشم ببیندو روحش از بدن بیرون شود كه از این راه امید به نیكوئی پایان كاراو میباشد) و گفته شود كیست افسونگر؟



(یاران و خویشان محتضرو مرگ رسیده گویند: كیست دعا خواند كه این بیمار بهبودی یابد؟یا كیست كه بتواند این انسانرا كه نزدیك مردن است بافسون بهبودی دهد؟ كسی نیست و نمیتواند! یا برخی از فرشتگان گویند:كدام یك از شما فرشتگان روح این محتضر را بالا می برید، فرشتگان رحمت یا فرشتگان عذاب؟ این جمله از دعا اقتباس ازقول خدایتعالی است «س 75 ی 26»: كلا اذا بلغت التراقی «ی 27»و قیل من راق یعنی چنین نیست «كه دنیا خواهان دل بر دنیا توانندنهاد و از آخرت غفلت نمایند» چون جانشان بچنبر گردن رسد وگفته شود: كیست افسونگر «به دعا یا طبیب و بهبودی دهنده به دواء») و فرشته مرگ برای گرفتن آن جانها از پرده های پنهانیها (ی از عقل و علم بشر) آشكار گردد،



و آنها را بتیرهای ترس فراق وجدائی (از دنیا) از كمان مرگها بزند، و برای آن جانها جامی راكه زهر آلود است چشیدن از آن از زهر مرگ آمیخته سازد، و كوچ كردن و روان شدن ما (از دنیا) بسوی آخرت نزدیك شود، و اعمال و كردارها (مانند) گردن بندهایی در گردنها گردد (اشاره بقول خدایتعالی «س 17 ی 13»: و كل انسان الزمناه طائره فی عنقه یعنی و عمل هر انسانی را «هر كه باشد» در گردن او واجب و لازم گردانیدیم «عملش با او است و مانند گردن بند هرگز از او جدانمیشود») و تا وعده گاه روز بهمرسیدن (روز قیامت كه جانها بابدنها، یا اهل آسمان با اهل زمین، یا ستمگر با ستمكشیده یا غیرآنها كه خدا میداند بهم رسند) گورها آرامگاه باشد.



14-اللهم صل علی محمد و اله، و بارك لنا فی حلول دارالبلی، و طول المقامة بین اطباق الثری، و اجعل القبوربعد فراق الدنیا خیر منازلنا، و افسح لنا برحمتك فی ضیق ملاحدنا، و لا تفضحنا فی حاضری القیمة بموبقات اثامنا



14-بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست، و فرود آمدن بخانه كهنه (از هم ریخته: قبر) و بسیار ماندن در میان طبقه های خاك رابرای ما مبارك و نیكوساز، و قبرها را پس از مفارقت و جدائی ازدنیا برای ما (تا رسیدن بهشت) بهترین منزلها قرار ده (رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرموده: قبر نخست منزل از منزلهای آخرت است اگركسی از آن نجات و رهائی یافت پس از آن آسانتر از آنست، و اگرنجات نیافت پس از آن سختتر از آنست) و تنگی لحدهامان(شكافتگیهای قبر) را بوسیله رحمت و مهربانیت گشاده گردان، وما را در میان گروه بسیاری كه در قیامت حاضر میشوند بگناههای تباه سازنده مان رسوا مكن



15-و ارحم بالقران فی موقف العرض علیك ذل مقامنا،و ثبت به عند اضطراب جسر جهنم یوم المجاز علیها زلل اقدامنا، و نور به قبل البعث سدف قبورنا، و نجنا به من كل كرب یوم القیمة و شدآئد اهوال یوم الطامة



15-و بوسیله قرآن در جای صف بستن و بیك رشته درآمدن دربرابر تو برخواری مقام و مرتبه ما رحم فرما، و هنگام لرزیدن پل دوزخ در روز گذشتن از آن لغزش گامهای ما را ثابت و پابرجا بدار(اخبار بسیار از ائمه معصومین علیه السلام رسیده: روز قیامت پلی برروی دوزخ كشیده میشود كه اول آن موقف و جای ایستادن برای حساب و وارسی است و آخر آن بر در بهشت است، هر كه خدا رااطاعت كرده از آن میگذرد و به بهشت میرود و هر كه او را معصیت نموده از دو سمت آن بآتش میافتد،



و در وصف آن رسیده: كه از موباریكتر و از شمشیر برنده تر است، و مؤمن مانند برق تندرو از آن میگذرد، و در بعض اخبار رسیده: صراط و پل دوزخ میلرزد واهلش را میلرزاند بطوریكه مفاصل و پیوندهای اندام ایشان بهم زده میشود، و مردم مانند مورچه های ریز در آتش میافتند، و جزكسی را كه خدا رحم میكند از آن رهائی نمییابند) و پیش ازبرانگیختن (زنده شدن در قیامت) تاریكی قبرهای ما را روشن فرما، و ما را روز رستاخیز از هر اندوهی و از ترسهای سخت روزقیامت (كه مصیبت و سختی آن بالاترین مصائب و سختیها است)نجات ده



16-و بیض وجوهنا یوم تسود وجوه الظلمة فی یوم الحسرة و الندامة، و اجعل لنا فی صدور المؤمنین ودا، ولا تجعل الحیوة علینا نكدا



16-و روهای ما را سفید (شادمانمان) گردان روزیكه روهای ستمگران سیاه میشود (افسرده میگردند) در روز افسوس وپشیمانی گمراهان، (اشاره بقول خدای تعالی «س 19 ی 39»: وانذرهم یوم الحسرة یعنی ایشانرا از روز پشیمانی «روز قیامت »بترسان) و برای ما در دلهای اهل ایمان محبت و دوستی قرار ده(اشاره بقول خدای تعالی «س 19 ی 96»: ان الذین امنوا و عملواالصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا یعنی همانا آنانكه ایمان آوردند و كارهای شایسته انجام دادند بزودی خداوند بخشاینده برای ایشان «در دلهای مؤمنین » محبت و دوستی قرار میدهد«چنانكه در دلهای دشمنانشان رعب و ترس میافكند») و زندگی رابر ما سخت و دشوار مگردان



17-اللهم صل علی محمد عبدك و رسولك كما بلغ رسالتك، وصدع بامرك، و نصح لعبادك



17-بار خدایا بر محمدصلی الله علیه وآله وسلم بنده و فرستاده خود درود فرست، همچنانكه پیام ترا رسانید، و فرمانت را بصدای بلند و آشكارا بیان كرد (اشاره بقول خدای تعالی «س 15 ی 94»: فاصدع بما تؤمر واعرض عن المشركین یعنی پس بصدای بلند و آشكارا آنچه را كه بآن ماموری برسان و ازكفار رو بگردان) و بندگانت را پند داد (كه براه حق درآیند)



18-اللهم اجعل نبینا - صلواتك علیه و علی اله یوم القیمة اقرب النبیین منك مجلسا، و امكنهم منك شفاعة، و اجلهم عندك قدرا، و او جههم عندك جاها 18بار خدایا پیغمبر ما را - درودهای تو بر او و آل او باد روزرستاخیز از جهت مرتبه و مقام نزدیكترین پیغمبران بخود، و ازجهت شفاعت و میانجیگری (از گناهكاران امت) برترین ایشان، واز جهت قدر و منزلت بزرگترین آنها، و از جهت جاه و جلال آبرومندترین آنان نزد خود قرار ده



19-اللهم صل علی محمد و ال محمد، و شرف بنیانه، وعظم برهانه، و ثقل میزانه، و تقبل شفاعته، و قرب وسیلته، و بیض وجهه، و اتم نوره، وارفع درجته



19-بار خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست، و بنا و ساختمان او را بلند كن (دین مقدسش را بر همه ادیان برتری ده) و دلیل او(قرآن كریم) را بزرگ گردان (بر همه آشكارساز) و ترازوی(حسنات) او را سنگین نما، و شفاعتش را (درباره گنهكاران) بپذیر، و منزلتش را (نزد خود) نزدیك، و رو سفیدش (شادمانش)فرما و نورش را كامل (دینش را در همه جای جهان منتشر) ساز، ودرجه و مرتبه اش را بالا بر



20-و احینا علی سنته، و توفنا علی ملته وخذ بنامنهاجه،واسلك بنا سبیله، و اجعلنا من اهل طاعته، و احشرنا فی زمرته، و اوردنا حوضه، واسقنابكاسه



20-و ما را بر طریقه و روش او زنده بدار، و بر دین او بمیران، ودر راه آشكارش سیرده، و براه و طریقه اش ببر، و از فرمانبران اوقرار ده، و در گروه او گردآور، و بحوض او (نهری كه خدای تعالی در بهشت بآنحضرت عطا فرموده و برگزیدگان امت روز قیامت درآن وارد میشوند) واردساز، و ازجام آنحوض سیراب گردان



21-و صل اللهم علی محمد و اله، صلوة تبلغه بها افضل ما یامل من خیرك و فضلك و كرامتك، انك ذورحمة واسعة، و فضل كریم



21-و درود فرست - بارخدایا بر محمد و آل او درودی كه بوسیله آن او را ببهترین نیكی و بخشش و بزرگواریت كه امیدوار است برسانی، زیرا تو دارای رحمت گشاده و بخشش بزرگی (كه فنا ونیستی و گم شدن در آن راه ندارد)



22-اللهم اجزه بما بلغ من رسالاتك، وادی من ایاتك،ونصح لعبادك، و جاهد فی سبیلك، افضل ما جزیت احدامن ملائكتك المقربین، و انبیائك المرسلین المصطفین،و السلام علیه و علی اله الطیبین الطاهرین و رحمة الله وبركاته.



22-بار خدایا او را در برابر اینكه پیغامهای ترا رسانید، و آیات(قرآن مجید، یا نشانه های پروردگاری و یگانگی) ترا اداء نمود(مردم را بآن راهنمائی كرد) و بندگانت را پند و اندرز داد، و در راه تو (بدست و زبان) كوشش و كارزار كرد پاداش ده، به بهترین پاداشی كه بیكی از فرشتگانیكه از خواص و نزدیكان درگاه توهستند، و پیغمبران فرستاده شده برگزیده خود داده ای، و درود ومهربانی و نیكیهای بسیار خدا بر او و بر آل او كه (از چركی جهل ونادانی) پاكیزه و (بعلم و ایمان آراسته و از پلیدی میلاد و آلودگی معاصی و فساد) پاك اند.